News

Raport pentru noile și vechile medii

By December 9, 2024 No Comments

Toți ochii sunt acum pe Tik-Tok. Bine, ochii erau oricum și înainte pe Tik-Tok, doar că presa și politica au ignorat cu dispreț platforma ca pe un simplu continuum de brainrot. Nu departe de atitudinea condescendentă adoptată și de lumea filmului, al cărui ADN se aseamănă, dacă nu mai tare, atunci măcar la fel de mult cu platforma precum și instituțiile numite mai sus.

Într-o discuție purtată în cadrul IDFA 2024, între Radu Jude și Orwa Nyrabia, pe marginea a două dintre cele mai recente producții ale cineastului român, „Opt ilustrate din lumea ideală”, realizat împreună cu fenomenologul Christian-Ferencz Flatz, produs de Saga Film și „Sleep #2”, Jude spunea: „pentru mine TikTok seamănă cu începutul cinemaului, cu frații Lumiére. Cineaștii au dat de belea pentru că chestia asta ne ia fața. Dacă ești serios în legătură cu cinemaul, trebuie să fii serios și în legătură cu TikTok-ul.”

„Opt ilustrate” e o super-compilație de istorie recentă, alcătuită din fragmente reziduale de publicitate. Jude refuză perisabilitatea efemeridelor audio-vizuale ale tranziției și le scoate, alături de co-realizator, într-o lumină nouă, al cărui disconfort planează mai curând asupra prezentului vizat, decât asupra trecutului nu foarte îndepărtat și cu toate astea, amnezic.

În aceeași discuție purtată în cadrul evenimentului „An Evening with Radu Jude” la IDFA, regizorul mai spunea și că „Sleep #2”, un ouvre în pixeli, în atmosfera anotimpurilor lui Vivaldi, tot un film de montaj, compus din fragmente extrase din fluxul continuu al unei camere de supraveghere montate în apropierea mormântului lui Andy Warhol și îndreptată în mod direct către piatra sa funerară, că a început ca o glumă. Referirea se face la  faimosul experiment al artistului american, un film de mai bine de cinci ore, în buclă, în care vedem imaginea unui bărbat, John Giorno, partenerul lui Warhol la vremea respectivă, dormind. „Warhol a făcut «Sleep», iar acum noi vedem somnul lui de veci” spunea Jude în cadrul discuției. „Mi-e un pic rușine, câteva dintre filmele mele au pornit de la glume — și nu neapărat de la unele bune — dar o glumă dă liber fluxului de gânduri.”

Tot în spirit ludic, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF, și-a purtat anul acesta ce-a dea 14-a ediție sub egida „Serious Games”, jocuri serioase, și a inclus cele două filme ale lui Radu Jude: „Opt ilustrate” în premiera sa bucureșteană și „Sleep #2”, într-un program intitulat Desktop Warhol, în care filmul lui Jude a fost proiectat alături de „Empire” al experimentalistului american Phil Solomon. După premiera mondială care a avut loc în vară la Locarno, Josh Slater-Williams scria că cele două filme „se vor remarca drept două dintre cele mai interesante experimente audiovizuale ale cineastului iconoclast. ”În timp ce Guy Lodge scria pentru Variety despre „Opt ilustrate” că „va rămâne în minte ca un puzzle sociopolitic ascuțit, care poate fi asamblat într-un număr infinit de moduri, cu efecte emoționale și academice variate: o viziune a reconstrucției sau a distrugerii, a speranței sau colapsului nihilist, în funcție de ce ești dispus să iei din el 1 .”

„Opt ilustrate din lumea ideală” a câștigat Mențiunea Specială din partea Beeld en Geluid ReFrame IDFA, în secțiunea Signed, dedicată celor mai interesanți regizori contemporani din întreaga lume, pentru cel mai creativ mod de a folosi imagini de arhivă. Cele două filme își continuă bogatul parcurs festivalier cu multe alte selecții internaționale. Vor urma proiecții la Trieste FF, Dublin IFF sau Vilnius IFF, precum și o proiecție specială la MoMa Doc Fortnight în New York, în Februarie.

Revenim cu vești. Între timp, să film atenți la ce se întâmplă pe Tik-Tok, atât ca și cineaști, cinefili, cât și ca cetățeni, alegători.

1 În engleză „buy”, un joc de cuvinte care se referă atât la actul de a cumpăra, precum și la a
crede, a accepta o idee, un lucru.